שפת גוף בראיון עבודה – עשו ואל תעשו
שפת גוף יכולה לחרוץ את דינכם – בעיקר שפת גוף בראיון עבודה. פול ארצ’ר, כתב בבלוג שלו העוסק באמנות המכירה אודות מודל המפענח את צופן שפת הגוף. כאן אתייחס לכמה דוגמאות הרלוונטיות מאד בעת חיפוש עבודה במשק הישראלי. במאמר זה אציג עבור שפת גוף דוגמאות ממצבים מוכרים – חלקן יודגמו על סיטואציות האופייניות למראיין וחלקן יודגמו על מצבים בהם אתם יכולים להשתמש או להימנע בראיון עבודה.
1. פתיחות
זרועות המופנות קדימה, כפות הידיים אל עבר הדובר, וכפות הרגליים פונות אל המראיין. כל אלו הם סממנים המשדרים למראיין שאין לכם מה להסתיר ואפילו שאינכם בלחץ. כאשר הינכם בראיון עבודה, אין למראיין שום דרך להכיר אתכם מלבד האופן שבו אתם מציגים את עצמכם בפניו. קורות החיים הם פיסת נייר חסרת משמעות, כאשר לא מלווה אותם שפת גוף המשדרת פתיחות וכנות.
2. סגירות
כאשר מחפשים עבור שפת גוף דוגמאות קלאסיות, אזי סיכול הרגלים, שילוב הידיים, חסימה הפה,או ישיבה בקצה המרוחק של השולחן, עולות מיד למחשבה. כל אלו הם דרכים המקרינות סגירות. אם בעבר הסתיר האדם הקדמון את ידיו מאחורי גבו כאשר אחז עצם עבה המשמש לצייד, היום התחלף אובייקט הצייד באמצעים (מצע קשה המכיל את קורות חייכם) אחרים המסתירים את הגוף. סגירות מקרינה ריחוק מנטאלי או הסתרה של מידע – בין אם הדבר נובע מתוך ביישנות ובין אם הדבר נובע מתוך חשש מהראיון עצמו. השתדלו לא להסתיר את גופכם בראיון העבודה בשל ההשלכות האסוציאטיביות שהדבר מרמז.
3. קדימה
התקדמות עם פלג הגוף העליון את המראיין משקפת, לפי המחקר, את הצרכים הפנימיים של הנפש. תנועה קדימה משדרת את המסר של קרבה ולעיתים אף התעניינות בדבריו של המראיין. צמצום המרחק בין שני גופים במרחב משדר חיבור ואהדה. שמרו על מרחק קרוב בעת הראיון, אך לא מומלץ להתקרב יותר ממרחק של מטר (ולכל הפחות עד חצי מטר).
4. אחורה
התנועה לאחור משדרת הימנעות חברתית. כאשר התרחקות היא סמל לחוסר רצון של בן השיחה לייצר יחסים יותר מידי אינטימיים. ניתן להבין עד כמה המראיין מעוניין שתתקרבו אליו או תתרחקו ממנו אפילו מהמרחק המתבטא בלחיצת היד במפגש הראשון. מראיין השומר על לחיצה יד מרוחקת וודאי לא ירצה שתתקרבו אליו יותר מידי בזמן הראיון.
שפת גוף בראיון עבודה: הישענו קדימה
5. זמין (Responsive)
הישענות קדימה, הצבעה אל עבר הנמען. בשיחה עם המראיין תוכלו מיד להבחין האם רגליו פסוקות מעט ופונות אליכם או האם הן פונות החוצה. אם מדובר במצב האחרון – דעו שייתכן וזהו רמז לתום השיחה ואולי אף שסיכוייכם להתקבל אינם גבוהים. כפות רגליים הפונות לכיוון הדלת, גם כן משקפות זאת. כאילו אומר המראיין בגופו שאין הוא מעוניין בהמשך הראיון.
6. משקף (Reflective)
ידיים פתוחות, חשיפה מלאה אל הנמען, שתי הרגליים על הקרקע. שיקוף היא היכולת לחקות את שפת גופו של המראיין. מאחר שאינכם מכירים את המראיין, חיקוי שפת גופו יוצר דמיון תפיסתי ביניכם לבינו. פעולה זו תגדיל בתורה את הדמיון ביניכם ותסייע לכם לגרום למראיין ליצירת הזדהות ושיתוף פעולה.
7. נמלט (Fugitive)
הישענות על אחת מידיות הכיסא, פכירת אצבעות, הצבעה עם כפות הרגליים אל עבר הדלת. כל אלו ביטויים לרצון של המראיין לסיים את השיחה ולהמשיך למרואיין הבא.
8. לוחמני (Combative)
זרועות משולבות, רגליים מוצלבות, גוף רוכן. אלו ביטויים המבטאים ביקורת או מצב עניינים שלילי. לפעמים במהלך ראיון עבודה מועמדים שונים נלחצים משאלה או סיטואציה לא מוכרת (4 עובדים הנמצאים בחדר בכל עת הראיון לצד המנכ”ל), ובאופן אוטומטי הגוף מקרין ביקורת. חשוב להימנע משימוש בשבת גוף לוחמנית, כי הדבר מרמז נימה שלילית שיכולה להפיל את הראיון.
הסיטואציות השונות שהודגמו במאמר זה לקוחות מראיונות עבודה בהם אני נכחתי כאחד מצוות החברה. כולי תקווה שתוכלו להשתמש בטיפים שהועלו במאמר זה. למי שמעוניין לקרוא עוד על המודל של פול ארצ’ר, להלן הקישור לאתר Rapportselling.
הכותב עופר לנגר, הוא מרצה לתורת השכנוע.
מייסד המאגר הרב-תחומי הישראלי של מרצים, מנחי סדנאות ויועצים.
מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור