מהי “חשיבה של גדילה”? הרצאה של קרול דוואק
קרול דוואק, הינה מהמרצים המובילים של הרצאות TED. בהרצאה מספרת קרול על “הכוח להאמין שאתה יכול לשפר”. קרול היא מרצה וחוקרת של נושא שנקרא “חשיבה של גדילה” – הרעיון שבני האדם יכולים להצמיח את חשיבתם לטובת למידה ופתרון של בעיות. בהרצאה זו היא מתארת דרכים לחשוב על בעיות שקשה לנו לפתור. בתחילת ההרצאה היא מציגה את הדילמה: האם אתה לא חכם מספיק כדי לפתור את הבעיות הקשות בהן אתה נתקל או שמא שפשוט אתה בסטטוס של “עדיין לא בשל” בכדי לפתור אותן.
בצורה מרתקת היא מרצה ומספרת על “כוחו של העדיין”, קרי, זהו מצב של אי-פתרון זמני של בעיה קשה, ויש להתענג עליו ולהנות ממנו. החשיבה על מצב של חוסר פתרון כמצב חיובי, חיוני וכזה שיש להנות ממנו היא חדשה ומפתיעה. בהרצאתה היא מציגה מחקר מרתק שמראה שקיימים שני סוגים של אנשים:
אלו שלא מתמודדים על הקשיים של פתרון הבעיה, “המקובעים” – מוחן מצביע על פעילות מינימלית
אלו ששייכים ל”חשיבה של גדילה”, המאותגרים מהבעייה ונהנים “מכוחו של העדיין” – לטענה של קרול, מוחם בוער מהעדיין, מהשאיפה חסרת הגבולות להתמודד עם הבעייה הקשה ולפתור אותה.
קרול מציעה כמה דרכים נבונות לגדל את דור העדין הכמהה ל”עדיין”:
לחזק אצל הילדים לא את ההצלחה אלא את התהליך של ההתאמצות לפתור את הבעיות הקשות, את השיפור, האסטרטגיות, המיקוד, ההתמדה.
לתגמל את הילדים על תהליך ההתאמצות לפתרון ולא לתגמל אותם על התשובה הנכונה.
שימוש במילים כמו “עדיין” או עדיין לא” עוזר לילדים להבין שהם במסלול אל עבר העתיד הטוב.
ללמד את הילדים על הרעיון של “חשיבה של צמיחה”
טיפ להרצאות:
אחת הדרכים היפות של קרול להעביר נושא שהוא כל-כך דידקטי, וכל כך תיאורטי היא דרך מה שמכנים בעולם הדיבייט: “בניית טיעונים”. הטענה שלה לאורך כל ההרצאה היא ש”חשיבה של צמיחה” היא הדרך הנכונה לפתח כישורים של פתרון בעיות קשות. היא ממשיכה בהסברים (Reasoning), שציינתי לעיל המנמקים מדוע החשיבה הזו נכונה עבור ילדים, וממשיכה לראיות (Evidence) ובעיקרם המחקרים שמדגימים מדוע הטענה שלה נכונה. בניית הטיעון שלה פוסעת את כל הדרך לבניית טיעון מנצח. כל זאת היא כמובן מלווה בחיוך ובקצב דיבור איטי יחסית, המאפשר לחדד ולחלחל את המסר עמוק יותר לתודעה. הרצאה בהחלט מעניינת ובנויה כהלכה.