התחברות

התחברות לחשבון

שם משתמש *
סיסמה *
זכור אותי

ברק אובמה - לסחוף מעבר למילים

 

אובמה, וורג'יניה, 2008:

"אנחנו ארצות הברית של אמריקה

אנחנו אומה שהתמודדה עם מלחמה ושפל

עם אתגרים גדולים ואיומים גדולים

ובכל רגע ורגע

התעלינו ויכולנו לאתגרים האלה

לא כדמוקרטים

לא כרפובליקנים

אלא כאמריקאים."


כמה עצמה, כמה טכניקות שכנוע, כמה גאוניות בטקסט אחד. כיצד מצליח אובמה פעם אחר פעם לסחוף רבבות בכמיהה ובתשוקה? אילו טכניקות העברת מסרים ניתן ללמוד מהאיש הנבון הזה? איזה שיעור פרקטי ניתן ללמוד כאן מטקסט כל-כך קצר? מסתבר שדיי הרבה ! הנה מספר כלים (לא רק עבור מרצים) פרקטיים לעברת מסרים בעצמה:

1. טכניקת הסירה המשותפת - אובמה משתמש בטכניקת שכנוע שמטרתה לאחד את כולם לסירה אחת. כמו איש מכירות שמדבר על "אנחנו" עוד לפני שהסכימו מי מהצדדים לחתום על דפי ההסכם. זו טכניקה שמבטלת וממיסה את ההבדלים, שועטת לעבר מטרה משותפת, אחדות גורל, אינטרסים משותפים וכדומה. היכולת של אובמה להדגיש את הדומה ולטשטש את כל קווי השוני היא סגולה אדירה למנהיג. החוקרים גיל ונילי פרץ (2010) מצאו שבנאומו, ציין אובמה 19 פעמים את המילים "אותנו" או "לנו", 40 פעמים את המילה "אתם", 115 פעמים את המילה "שלנו" ו- 138 פעמים את המילה "אנחנו" (YES WE CAN !). החוקר קווין דאטון (2010), נכס צאן ברזל לתחום תורת השכנוע, מציין בספרו שב- 20 בינואר 2009, בנאומו הראשון של ברק אובמה כנשיא ארצות הברית, בנאום שארך 18 דקות ו- 28 שניות המילים "אנחנו", "אותנו" ו"שלנו" הופיעו בחישוב כולל כ- 155 פעמים !

אחרי נאום כזה, קצת קשה להרגיש לבד. לשם בדיוק כיוון ! תחושת הסירה המשותפת מדגישה שאין הבדלים בין דמוקרטים לרפובליקנים - כולם אמריקאים. הטכניקה הזו היא שימושית עבור כל מרצה: יש למצוא את נקודות ההשקה ביניכם לבין הקהל. אותה נקודה שתסייע לכם לספר דוגמה שכל אחד יוכל להזדהות איתה, להתחבר אליה ולהרגיש שרב הדמיון על השוני.

2. טכניקת הסיפור - שימוש לב כיצד תווה אובמה במיומנות רבה את הסיפור האמריקאי. מחקרים הוכיחו שסיפור גורם לנמענים להפעיל את שני צידי המוח - הלוגי והמחושב לעומת היצירתי והקונסטרוקטיבי. אבל מעבר לעובדה המחקרית המרתקת הזו, בעזרתו של ג'ון פאברו כותב הנאומים המוכשר, אובמה פשוט יודע לספר את הסיפור של אמריקה הגדולה ובכך לאפשר לאנשים רבים להרגיש הזדהות. על מנת לפנות למכנה המשותף הרחב ביותר מספר אובמה את סיפור-העל - אותו סיפור שמניע רבבות של שומעים לפעולה, מרגש, מקרב, סוחף ומעצים. 

אז איך ניתן להשתמש בטכניקה הזו על מנת ליצור שיתוף פעולה מהדהד בהרצאות? איך ניתן ליצור הזדהות בקרב קבוצה כל-כך גדולה והטרוגנית של אנשים? 

כאשר כבר מצאתם את נקודות ההשקה, ניתן לספר סיפור אישי שאותו אתם מכירים על בוריו. אותו סיפור חייב להיות בעל ערך רגשי עמוק, שבאמת ובתמים תתחברו אליו. בנוסף, עילכם לספר את הסיפור תוך הדגשת נקודות ההשקה ביניכם לבין הקהל על מנת שאנשים שונים ימצאו את אותן נקודות חיבור. 

3. שיטת מעגל הזהב - אחד הכלים החשובים ביותר בהם עושה אובמה שימוש מזכירה את "שיטת מעגל הזהב" שפותחה על-ידי החוקר סיימון סינק. סיימון סינק מצא שכל החברות הגדולות והמוצלחות בעולם מוכרות את מוצריהן או רעיונותיהן דרך 3 מעגלים, כפי שכינה. ראשית הן מתחילות ב"למה?" כלומר, מדוע הן עושות את אשר הן עושות - החזון. לאחר מכן, הן מציגות את ה"איך?", כלומר, את דרכן להגשמת החלום. רק בסוף הן משיבות על ה"מה?" - מהו המוצר. אובמה לא מוכר לקהלים שלו מוצר, אבל הוא ללא ספק מתחיל תמיד בהצגת החזון. כמעט כל נאום, כמו גם הנאום בוורג'יניה, מתחיל בחזון ובעקרונות הגדולים, לאחר מכן הוא ממשיך להציג את דרכו להשגת החלום, ורק בסוף הוא "מציג את המוצר" - בין אם זו החלטה משמעותית ובין אם זה חוק חשוב. 

אובמה, יודע את הטריק הגדול: אנשים לא "קונים" רעיון בשל בתועלת הרגעית שהוא מספק, אלא בזכות החזון שעומד מאחוריו. הוא יודע שאנשים כמהים אחר תמות ושאיפות, חלומות ורעיונות גדולים. וזו בדיוק ההמלצה שלי אליכם, כאשר אתם הינכם מעוניינים לסחוף בהרצאה מרתקת: על מנת להניע אנשים לפעולה, על מנת לרתק ולסחוף - ראשית יש להציג את החזון או "הרעיון הגדול", לאחר מכן את הדרך ורק בסוף... טוב בסוף זה כבר פחות משנה מה המוצר הסופי כי הדרך אליו היא-היא הנכונה !

http://www.profilu.co.il

 Austen Hufford, Obama Speaks at Henry Ford, April 8, 2012 via Flickr, Creative Commons Attribution

בהצלחה !

עופר לנגר. עופר לנגר

פרופיל U. מאגר לחיפוש מרצים, מנחי סדנאות, ויועצים

 

מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור

 

מרצה

 

 

 

 

MORE-INFO

אודותינו

פרופיל U הינו מאגר רב-תחומי המציע מנוע חיפוש מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור. שאיפתינו היא הנגשת הידע למבקרים ויצירת מאגר פרסומי זול עבור ספקי השרותים.

שאלות נפוצות

הרצאות מעניינות לעובדים

בקרו בעמוד הפייסבוק שלנו

צרו קשר

מרצים? מנחי סדנאות? יועצים?

במידה שתרצו שנחזור אליכם עם פרטים באשר לתהליך ההרשמה או קבלת אינפורמציה נוספת על האתר - השאירו את פרטיכם וניצור עמכם קשר בתוך כ- 24 שעות.

מאמר מומלץ...
ליצנות רפואית מרכינה ראש לקומיקאי ספי ריבלין זכרונו לברכה שלום לכם, שמי שלומי אלגוסי, קומיקאי, ליצן ומרצה להומור וצחוק. הפעם בחרתי במ... כיצד מנהלים שיתופי פעולה בעולם המורכב בו אנחנו חיים? סוד הפשטות בעולם מורכב עמרי גפן מנכ"ל קבוצת גבים בהרצאה ל-TED  מה יש לנו לחדש בתחום של שיתופי פעולה? ... להתפרסם ברשת נמאס לכם מלשלם לגימיקים חדשים שלא מביאים תוצאות? מעוניינים לשלוט בכל תהליך הפר... להיות חופשי לפי תורת הקבלה שמי סרג'יו מוסקוביץ, מעביר הרצאות וחוגי בית אודות תורת הקבלה ובעל השגה רוחנית. ... מה גרם למשבר הכלכלי העולמי האחרון? רובנו זוכרים את המשבר הכלכלי העולמי האחרון – הוא התרחש בסך הכל לפני שמונה שנים,...