כיצד לבנות מצגת שתתאים להרצאה שלך?

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 דירוג 0.00 (0 הצבעות)
מצגת להרצאה
ביסוד המלאכה הקרויה – מתן הרצאה, עומדת פעולה הנראית לכאורה פשוטה למדי - אדם עומד מול קהל ומדבר. פעולה זו יש להניח מלווה את האדם עוד משחר ההיסטוריה, עם זאת במרוצת אלפי השנים שחלפו מאותו אדם קדמון עומד ומדבר אל חבריו במערה, נוצרו עבור המרצים בעידן החדש שורה של כלי עזר העומדים לשימושם ובראשם – המצגת, אותו רצף שקופיות פאוארפוינט שזוכה להכיר מקרוב כל מרצה/סטודנט/מנהל/איש שיווק וכו'.  

מהי אם כן הדרך המיטבית לנצל את כלי המצגת לטובת הרצאה מוצלחת? ראשית חשוב לציין כי מצגת מוצלחת ככל שתהייה משחקת תפקיד משני בלבד, וכי עיקר הנטל ליצירת הרצאות מעניינות, מוצלחות ומהנות עדיין נופל על כתפי המרצה. אחרי שאמרנו זאת, נסקור בקצרה אילו תועלות יכולה המצגת להניב מעמדתה ככלי עזר:

קצב, מבנה וסדר – ארגון תכני ההרצאה במצגת משרטט למרצה ולקהל השומעים את מבנה ההרצאה ועל כן יכול לסייע למרצה לשמור על התוואי המתוכנן ולקהל לתאם ציפיות לגבי התכנים העתידים לבוא. כך למשל, יצירת שקף המפרט בנקודות את הפרקים השונים של ההרצאה יוכל לעזור לקהל לקבל תחושת התמצאות במהלך ההרצאה.

המחשה ויזואלית – גרפים, טבלאות, תמונות וכו', המצגת יכולה לשמש להצגת מידע חזותי התומך, מבאר ומוסיף על הטקסט המדובר. יחד עם זאת, סרטון משעשע לא בהכרח חייב להיות קשור בקשר ישיר לנושא, אלא לפעמים הוא יכול להוות אנקדוטה משעשעת שעוזרת במעבר מנושא לנושא.

תמצות והטמעה – האופן בו אנו מבינים וזוכרים מידע משתנה מאדם לאדם, ישנם אלה הזוכרים בקלות מידע אותו הם שומעים בעוד זיכרונם של אחרים מגיב טוב יותר דווקא לטקסט נקרא. על כן ליווי ההרצאה במצגת מגדיל את הסיכויים כי המידע המועבר בה ישמר בזיכרונם של העומדים.

אינטראקציה – הרצאה מתקיימת בליווי מצגת מתקיימת למעשה על שני צירי תוכן: הטקסט המדובר והשקופית המוצגת, מאחר והתקדמות בשני הצירים נתונה בידי המרצה עומדת לו האפשרות לתזמן את התנועה כך שתייצר אינטראקציה בין שני הצירים, ותניב: אפקט קומי, מתח, הפתעה, אירוניה וכו'.

בהתייחס לתועלות הפוטנציאליות שהצגנו לעיל עולה כמובן השאלה, כיצד יש לבנות את המצגת כך שתניב את אותן תועלות מדוברות, להלן שני כללי יסוד העשויים לסייע לכם במלאכה זו:

קצר וברור – אחת הסכנות האורבות לכל אדם כותב היא התאהבות בטקסט באופן המסיט את הכותב מהמטרה הראשונית – ריצוי הקורא. אותו כלל נכון שבעתיים בבניית מצגת, הקושי לוותר על תמונה מרשימה, משפט שניסחתם באופן מבריק, עשוי לגרום לכם ליצור מצגת שתהיה נהדרת לאגו האישי שלכם אך הרבה פחות מוצלח לקהל.  הקפידו לוודא כי אתם משתמשים במידע המועט ביותר על מנת להעביר את התוכן הרצוי באופן הברור ביותר: הימנעו ממשפטים ארוכים, מטאפורות מסובכות ומספר רב מדי של שקופיות.

עיצוב  – היתרון הגדול של המצגת על הטקסט המדובר היא יכולתה להציג מידע חזותי, עשו בכך שימוש. מיספור, בולטים, כותרות, תמונות, גרפים וכו'. ביחס לכל מידע שניתן להעביר באופן ויזואלי במקום בטקסט, בחרו באופציה הויזואלית.

MORE-INFO

אודותינו

פרופיל U הינו מאגר רב-תחומי המציע מנוע חיפוש מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור. שאיפתינו היא הנגשת הידע למבקרים ויצירת מאגר פרסומי זול עבור ספקי השרותים.

שאלות נפוצות

הרצאות מעניינות לעובדים

בקרו בעמוד הפייסבוק שלנו:

צרו קשר

מרצים? מנחי סדנאות? יועצים?

במידה שתרצו שנחזור אליכם עם פרטים באשר לתהליך ההרשמה או קבלת אינפורמציה נוספת על האתר - השאירו את פרטיכם וניצור עמכם קשר בתוך כ- 24 שעות.

לחצו כאן ליצירת קשר