חומצות שומן חיוניות

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 דירוג 0.00 (0 הצבעות)

שמי פרופסור שמואל אדלשטיין, מרצה ומומחה לתזונה ובפרט חומצות השומן אומגה 3, סידן והרזייה נכונה. במאמר זה אפרט ואעסוק בחומצות שומן חיוניות.

כל הסיפור עם האומגה-3 החל באמצע המאה הקודמת כאשר משלחת רפואית דנית ביקרה באי הגדול בעולם , גרינלנד. אי זה שוכן בצפון האוקינוס האטלנטי ו-85% משטחו מכוסה קרח כל ימות השנה. תושביו הם אסקימוסים המתפרנסים מדייג והאוכלוסיה באי מונה כ-55 אלף איש.

התפריט האסקימוסי עשיר מאד בשומן מהחי מאחר ומזונם העיקרי הוא דגי-ים וכלבי-ים וכך גם גופם עשיר ברקמת שומן כדי להוות הגנה בפני הקור העז השורר באי זה כל ימות השנה .

והנה, להפתעת המשלחת הרפואית הדנית נמצא שתושבי האי אינם סובלים כלל ממחלות לב! הם שיערו שזה כנראה נובע מתזונתם הייחודית אפילו ועשירה בשומן מהחי מאחר ומצאו שאסקימוסים אשר היגרו לדנמרק וסיגלו לעצמם אורחות אכילה של הדנים שכיחות מחלות הלב שלהם היתה דומה לזו של הדנים!

מסתבר, שמי שאחראי לתופעה מגינה זו בתפריט האסקימוסי הן חומצות השומן החיוניות מסוג אומגה-3.

מרצים

פרופסור שמואל אדלשטיין, מרצה בנושאי תזונה, חומצות השומן אומגה 3 והרזייה נכונה

שלושת חומצות השומן אומגה-3 החיוניות ביותר הן החומצה האלפא-לינולנית ׁ-ALA, החומצה איקוסאפנטאנואית EPA- והחומצה דוקוסאהקסאנואית-DHA .

כמו הויטמינים שאין גופנו יודע לייצר כך גם לגבי חומצות השומן הללו אולם עד עצם היום הזה אין עדיין המלצות רשמיות של רשויות הבריאות בעולם לגבי הכמות היומית המומלצת שלהן. זאת מאחר ועד העשור האחרון הרפואה הקונבנציונלית כלל לא היתה מוכנה לקבל את הדעה שלחומצות אלו השלכות בריאותיות מיטיבות במגוון של מחלות.

עם הצטברותם של מחקרים פרה-קליניים וקליניים רבים בבני אדם בעשור האחרון התמונה משתנה אט אט וגם חלק מהרופאים אינם מגיבים בזילזול כאשר חולה שואל לעצתם אם ליטול תוסף תזונה המכיל אומגה-3.

ישנם גם רופאים אשר יאמרו למטופליהם עיזבו מהשטויות הללו ואל תבזבזו את כספכם, פשוט איכלו דגים מפעם לפעם.

הקטע הנ"ל מהווה הקדמה לנושא "חם" מאד הן מההיבט הבריאותי והן מההיבט הכלכלי.

ועתה אנסה לעשות קצת סדר בנושא ולנווט את קוראי מאמרי זה אל מה שנראה לי על פי למידת מאות מחקרים ודיווחים היא האמת, ולהדגיש, נכון להיום!

חשיבותן של חומצות השומן אומגה-3

תפקידן הבסיסי בגופנו של כל שלושת חומצות השומן החיוניות מסוג אומגה-3 הוא לבנות את ממברנות (קרומים) של כל התאים ברקמות השונות. נוכחותן של חומצות שומן אלו בממברנות מקנה להן פלואידיות (נזילות) אשר חיונית לתיפקוד התקין של התא. מחסור בחומצות שומן אלו, ואפחלו חלקי, יפגע בתיפקוד התקין של כל תא ותא בגופנו!

ההשפעות הבריאותיות החיוביות הן:

  • 1. הורדת רמות הטריגליצרידים במערכת הדם, המביאה להפחתת הסיכון למחלת לב כלילית.
  • 2. הפחתת הסיכון למחלת הסרטן (קשר נמצא להפחתה בסרטן השד, סרטן המעי הגס)
  • 3. נוגד דלקת ומקל תסמיני דלקת מפרקים, טרשת עורקים ודלקות כרוניות, עשוי להפחית רמות CRP גבוהות.
  • 4. השפעה מעוררת ונוגדת דיכאון.
  • 5. משפר את כושר הקשב והריכוז, במיוחד אצל ילדים. מסייע להתפתחות המוח בעוברים וילדים עד גיל 5
  • 6. מיטיבות מאד עם העור והשיער.
  • 7. מונעות הופעת קטרקט בעיניים
  • 8. מחלישות פעולתם של תאים הורסי עצם ובכך מסייעות במחלת האוסטיאופורוסיס.
  • 9. מסייעות באיזון רמות הסוכר בחולי סוכרת סוג-2.

וכל שבוע אנו שומעים וקוראים על מחקרים נוספים המתפרסמים ותומכים בהשפעות החיוביות של חומצות האומגה-3 על בריאותנו.

מקורות לחומצות האומגה-3

אם כך, מהיכן נקבל את חומצות השומן החיוניות הללו אם גופנו אינו יודע ליצרן?

מקור עשיר מאד בחומצות אומגה-3 הם שמני הדגים המופקים מדגי-ים, בפרט אלו החיים במים עמוקים באוקינוסים. לא רבים נתנו את דעתם לסיבה שדגי-ים ממים עמוקים עשירים כל כך באומגה-3! האם זה לצורך יכולות הקשב והריכוז של הדגים או אולי למנוע מהם התקפי-לב? כמובן שלא. הסיבה היא פשוטה. דגים אלו חיים בטמפרטורת מים הקרובה לקיפאון, ובטמפרטורות כאלו דמם היה הופך להיות צמיג מאד ובקושי זורם בעורקיהם. נוכחות גבוהה של חומצות האומגה-3 בגופם מפחיתה מאד את צמיגות דמם ומאפשרת להם לחיות בטמפרטורות כה נמוכות.

שמן הדגים היה המקור העיקרי והפופולרי ביותר עד לאחרונה כמקור לחומצות האומגה-3. לאחרונה הפופולריות שלו מצויה בצניחה חופשית וכך גם מחירו שבעבר היה יקר מאד וכיום נמכרים במחירים נמוכים מאד עד כדי מגוחחים.

מהן הסיבות לירידה בפופולריות של שמני-הדגים?

1.מכילים רק EPA  ו- DHA וחסרים את ה-ALA .

2.בקרב צרכנים רבים צריכת שמני דגים מלווה בעליה ברמות הכולסטרול הרע (LDL) בגוף.

3.נמצא שחלק מתוספי שמני הדגים מכילים רעלנים מסוגים שונים, בעיקר מתכות כבדות כמו כספית, עופרת וקדמיום.

4. נמצא שחלק מתוספי שמני הדגים מכילים סוגים שונים של חומרים הקרויים PCB שהם נוזלי קירור לשנאים חשמליים אשר הוזרמו לימים ולאוקינוסים בשנים 1930-77 . ניתן למגרם רק על ידי חימום לטמפרטורה של 650 מעלות צלזיוס. חומרים אלו הם חומרים מסרטנים! כיום אסורים לשימוש!

5. לאחרונה נמצא ופורסם מחקר אמריקאי מקיף המצביע על כך שצריכת תוספי אומגה-3 ממקור דגי מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית ה-71% !

אם כך מה האלטרנטיבה?

המקורות האלטרנטיביים לשמני הדגים

בשמנים צמחיים ניתן למצוא את חומצת השומן אומגה-3 מסוג ALA. חומצה זו בהגיעה לכבד מותמרת לחומצות  הדגיות EPA/DHA וכך גופנו קיבל את כל שלושת חומצות האומגה-3 להן תאיו זקוקים כל כך! יצרני ומשווקי שמני הדגים ראו בהופעתם בשוק של השמנים הצמחיים איום כלכלי רציני, וטענתם נגד צריכת אומגה-3 צמחית מבוססת על האמירה שהכבד האנושי אינו הופך דיו את ה- ALA ל-DHA שכל כך חיונית בעיקר לתיפקוד תקין של מערכת העצבים המרכזית.

מסתבר שאין כך הדבר. מחקר רחב היקף שנערך באוניברסיטת מזרח-אנגליה ופורסם לפני שנתיים הראה שבדמם של צמחוניים וטבעוניים רמות ה-DHA אינן שונות מאלו של אוכלי דגים!!!

אם כך, מהם המקורות הצמחיים לאומגה-3?

ניתן למצוא אומגה-3 בריכוזים נמוכים באגוזי-מלך. סויה, שמן קנולה. ריכוזים גבוהים מאד ניתן למצוא בשמנים צמחיים המופקים מזרעי הצמחים: פשתן,מרווה מרושתת ומרווה ספרדית.

בארץ מטפלים הוליסטיים רבים ממליצים על זרעי פשתן טחונים ולא על שמן פשתן מאחר והאומגה-3 בשמן הפשתן מתחמצנת מהר מאד. אולם מסתבר שבזרעי הפשתן מצויים רכיבים לא בריאים כדוגמאת ציאנידים, פיטואסטרוגנים פי 4 מאשר בסויה, רכיבים אלרגניים שונים ועוד. ביסודו שמן הפשתן הוא בעצם שמן לציפוי עץ, כמו פרגולות ופרקטים! בשוק האירופאי המשותף קיימות הגבלות על צריכת שמן וזרעי פשתן על ידי בני אדם.

אם כך נותרנו עם שמני המרווה, המרושתת והספרדית. יש להעדיף צריכת שמנים אלו אך לוודא שהקפסולות הן צמחיות ולא ג'לטין בקר, וכמובן נושא הכשרות עם עדיפות לבד"צ!

שאלה נדושה נוספת שרופאי-משפחה נשאלים על ידי מטופליהם הנוטלים מדללי-דם כדוגמאת אספירין,פלאבקס וקומדין היא אם מותר להם ליטול חומצות שומן אומגה-3. מרבית הרופאים יתחלחלו משאלה זו ויורו חד-משמעית לא ליטול את תוספי האומגה-3. שוב, חוסר ידע עדכני של הרופאים בכל הנוגע לתזונה. האם הרופאים אוסרים על מטופליהם נוטלי מדללי הדם להפסיק לאכול דגים?! דווקא הרפואה הקונבנציונלית כן נתנה דעתה בנושא וממחקרים שבוצעו בשלושת השנים האחרונות עולה שאין כל חשש בנטילת אומגה-3 מכל מקור שהו ביחד עם מדלל-דם כלשהו!

 

פרופסור שמואל אדלשטיין, מומחה לתזונה, פיתח בחברת "טבע" תרופה לטיפול בבריחת סידן, וזכה ב- 3 פרסים יוקרתיים

פרופיל U. מאגר לחיפוש מרצים, מנחי סדנאות ויועצים.

 

 

מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור

 

מרצה

 

 

 

MORE-INFO

אודותינו

פרופיל U הינו מאגר רב-תחומי המציע מנוע חיפוש מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור. שאיפתינו היא הנגשת הידע למבקרים ויצירת מאגר פרסומי זול עבור ספקי השרותים.

שאלות נפוצות

הרצאות מעניינות לעובדים

בקרו בעמוד הפייסבוק שלנו:

צרו קשר

מרצים? מנחי סדנאות? יועצים?

במידה שתרצו שנחזור אליכם עם פרטים באשר לתהליך ההרשמה או קבלת אינפורמציה נוספת על האתר - השאירו את פרטיכם וניצור עמכם קשר בתוך כ- 24 שעות.

לחצו כאן ליצירת קשר