תורת השכנוע - 5 טיפים לקידום פוסטים בפייסבוק !

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 דירוג 0.00 (0 הצבעות)
עופר לנגר, מרצה לתורת השכנועכיום כולם כותבים. כותבים כדי לקדם מוצר, כותבים כדי לקדם אתר, כותבים כדי להגדיל את הסיכוי שיזמינו מהם שירות, וכן... כן, גם כותבים כי נהנים מעצם שיתוף המחשבות והתחושות. אז אם כבר כותבים, למה לעשות את זה הכי טוב שאפשר?! במאמר זה אסקור 5 כלים פרקטיים שנועדו לגרום לקהלים שלנו להסתקרן לקרוא את הפוסטים שלנו בפייסבוק. כל הכלים מבוססים על מחקרים פסיכולוגיים בתחום ה- CRO (אסביר זאת בהמשך). גילוי נאות: אתמול הייתי בכנס לאפיון חוויית משתמשים, או במילים אחרות, איך לגרום לאנשים אחרים להימשך לתכנים שלנו באינטרנט? 
 
למי שנחשף לראשונה למאמר שלי, אנוכי מרצה לתחום המרתק של תורת השכנוע ואני גם עוסק בקידום אתרים מנקודת המבט הפסיכולוגית. המטרה היא לא לשכנע אנשים לקרוא (זה כמעט אף פעם לא יעבוד) אלא לתת לקוראים שלנו תחושה שאנו מצליחים לענות על הצרכים הפסיכולוגיים והקוגניטיביים שלהם. לגרום להם לחווייה מסביבת הקריאה לא פחות מאשר מהתוכן עצמו.
 
אז הנה אנחנו מתחילים... 5 טיפים פרקטיים לקידום ולכתיבה נכונה של פוסטים בפייסבוק:
 

1. כותרות פוסטמודרניות

כל אחד עוסק בתחום שונה, כל אחד כותב בסגנון משלו אבל נדמה שכולנו כותבים לאותו קהל. זוהי טענה בעייתית לגמרי, אבל אסביר אותה במילים פשוטות. מחקרים מצאו שאדם ממוצע נחשף לכ 3000-5000 פרסומות ביום. אנחנו מוקפים בתמונות, מוצפים בדימויים חזותיים שלא מפסיקים לרצד לנו מול העיניים. הפרסומת של "המכללה למנהל" רומזת לדור ה- Y, שכולנו מכירים וקוראת לזה "מולטיטאסקינג" (לעשות כמה דברים במקביל). אנחנו עושים כל-כך הרבה דברים במקביל: משחקים בסמארטפון, מדברים עם חברים, מכינים רשימת מכולת, והכל בעת ובעונה אחת. הקהל שלנו הוא אמנם שונה לגמרי במאפיינים הספציפים שלו אך הוא דומה בסביבה התקשורתית הסובבת סביבו. כדי לגרום לאנשים לקרוא פוסט, יש לנו מספר שניות חסד עד שהפוסט הבא יעלה.
 

אז מה זה כותרות פוסטמודרניות?

פוסטמודרניזם (על קצה המזלג) היא תיאוריה הקוראת תיגר על מסגרות החשיבה המקובלות. אם בעבר היינו רוצים ללכת לפסיכולוג, שיפתור לנו את כל הבעיות, כיום לפי התפיסה הפוסטמודרנית אנחנו מעדיפים יועץ בנישה ספציפית שתוך 3 שעות יתן לנו פתרון קצר וקולע. כותרות פוסטמודרניות הן שאלות או משפטים קצרים שעונים בדיוק על הרעיון הזה: "5 טיפים להצלחה בחיים", "3 כלים לפרסום בפייסבוק", "רוצים לדעת מי החברה החדשה של בראד פיט?" המטרה היא לא לרדד את התוכן שלנו אלא למשוך תשומת לב בצורה קצרה ומיידית.
 
מרצה-עופר-לנגר-בחורה-כותבת-פוסט
Lisa Cyr, lifestyle, 8 March, 2007 via Flickr, Creative Commons Attribution 

2. אשליית הבחירה המדומה

דמיינו לעצמכם שהצלחתם לגרום לקורא שלכם להתחיל לקרוא את הפוסט. האם לדעתכם הסתיימה משימתכם הגדולה? האם לא יכול לקרות מצב היפותטי שהוא יפסיק באמצע? בוודאי שכן. בעולם של קידום אתרים קוראים לזה Bounce Rate - אחוז האנשים שנכנסו לעמוד מסויים ויצאו מאותו עמוד מבלי להעמיק בדפים נוספים באותו אתר, או "אחוז המעורבות" - אחוז השניות שגולש היה מוכן להשקיע במאמר או בעמוד שסיפקתם לו. המושגים דומים מאד גם בפייסבוק. הרבה קוראים מתחילים לקרוא מאמר ומוותרים אחרי פסקה אחת כי מידת העניין לא הייתה גבוהה. 
 

איך ניתן לסקרן את הקוראים שלנו ?

אחת הדרכים היא לתת להם את האפשרות לבחור האם התוכן מעניין אותם. הכותרת האחרונה היא דוגמה לכך. היא מציינת בצורה אטרקטיבית את התוכן של הטקסט שאני כותב זה עתה, אך היא עושה זאת בשאיפה צנועה להיות דומה ככל הניתן למה שמכונה בשפת קידום האתרים CTA - הנעה לפעולה. כל מי שהגיע עד לשורה זו בטקסט, כנראה, היה מעוניין "לסקרן" את הקוראים שלו. השאלה פונה לתשוקות ולשאיפות הבסיסיות של כל בלוגר או משתמש פייסבוק שמעלה פוסטים. אני בטוח שהיה אפשר לחשוב על דרכים שונות לכתוב את אותה כותרת, אבל המטרות הן ברורות: 1. להישאר אמינים ולכתוב כותרת שתשקף את הטקסט, 2. לייצר סקרנות או הנעה לפעולה. כאן הפואנטה היא לקטוע את הטקסטים שלנו לתתי-כותרות, שמטרתן לסקרן ובה בעת לספק לקורא את התחושה של בחירה: האם להמשיך לקרוא את הטקסט?

 

3. האנשה

כל טקסט הוא בסופו של דבר דימוי חזותי (למשל פונט) שיוצר משמעות. אך האם לדעתכם ניתן לייצר טריגרים אמוציונליים שיסחפו את הקוראים שלכם מהרגליים? אם תשאלו את אקאשאן נאנווטי, אחד הכותבים המוכשרים ביותר של קיסמטריקס, הבלוג הפופולארי ביותר בעולם לשיפור ייחס המרה (CRO), תשובתו תהיה "כן". אחד הכלים הבולטים ביותר הוא האנשה - שימוש בתמונות של אנשים ולא בתמונות של אובייקטים דוממים מגבירים את הסיכוי שגולשים יקליקו על המאמר שלכם. למה? כי אנחנו נמשכים ומזדהים לדברים שדומים לנו. זו אחת הסיבות שחברות מתחומים שונים, שלא קשורים כלל לאינטרנט, מייצרות מוצרים שבתכנון הראשוני שלהם דומים לפנים אנושיות. אחת הדוגמאות המוצלחות ביותר היא חברת דלתות שמייצרת את המנעולים עם דמיון מוחלט למבנה של אף-עיניים-פה. משעשע, אבל הרווח הכלכלי הוא ההוכחה להצלחתה.

 

4. האיש מאחורי הבובה

כאן ננסה לקחת את העקרון הבסיסי של פייסבוק צעד אחד קדימה. המשמעות המילולית של פייס-בוק היא "ספר" + "פנים". כאשר אתם מעלים את הפוסט הסתמי ביותר, תמיד יעמדו מאחוריו פנים. אבל עדיין, נשאלת השאלה, האם ניתן להעלות את הטכניקה הזו לרמה של אמנות? מחקרים מצאו שכן: כאשר אתם רוצים להגביר את מידת ההזדהות שהתוכן שלכם מייצר, העלו תמונה שלכם או ציינו כמה מילים בתחילת הטקסט על מי אתם, ההקשר שבו כתבתם ממקום מאד אישי. לא צריך לכתוב אוטוביוגרפיה של 3 עמודים, אלא מספר משפטים שיספרו לקהל שלכם מי האיש מאחורי הפוסט, מה התחושות שלו לגבי הנושא, מה הרקע האישי שממנו הוא מגיע. ככה פוסט רגיל, באמצעות 2-3 משפטים, הופך לסיפור אישי או עמדה שמסופרת ממקום אינטימי. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא האתר המדהים "מה וזה", בלוג הפונה לדור ה- Y. שימו לב שלצד כל פוסט מופיעים הפרטים האינטימיים על הבלוגר שכתב אותו: ממתי הוא כותב, כמה פוסטים כתב, כמה עוקבים אחריו, פוסטים אחרים שכתב, אמצעים נוספים ליצירת קשר עם הבלוגר בכל רשת חברתית פופולארית, ערוץ אינסטגרם עם תמונות שהעלה וכדומה.

 

5. הניעו לפעולה

"מה ?! אבל אני לא מוכר כלום" אתם וודאי חושבים... אבל לצערי התגובה שלי תהיה שאנחנו תמיד מוכרים, כל הזמן, בכל סיטואציה חברתית. המילה "מכירה" נשמעת גסה מידי, ולכן אבקש את סליחתכם. אמנם, אנחנו מוכרים את עצמנו כל הזמן - בין אם על-ידי כך שאנו מעוניינים שאנשים ימשיכו לקרוא את הפוסט הבא שלנו ובין אם כשאנחנו מעוניינים שאנשים ימשיכו להקשיב לנו בשיחה יומיומית רגילה. הנעה לפעולה (או בעגה המקצועית CTA) היא משפט סיום, המנוסח כציווי או כשאלה המגרה את הקורא לקרוא עוד על-ידי אותו כותב. זו הדרך שלנו ככותבי פוסטים לייצר המשכיות לאותו קורא שהגיע איתנו על כה. זו הדרך השיווקית שלנו להגביר את האמון של הקוראים שלנו כלפינו לטווח הארוך. האם אתם מחפשים דוגמה? מיד נגיע לכך...

כל התובנות שצויינו לעיל מקורן במחקרים ואף מתבססות על נסיוני בתחום ה- CRO (שיפור ייחס המרה באתרי אינטרנט) ועל ההרצאות שאותן אני מעביר בתחום המרתק של תורת השכנוע. השאלה היחידה שנותרה היא - מה מהתובנות הללו תקחו אתכם לפוסט הבא?

 

עופר לנגר, מרצה לתורת השכנוע.
מייסד המאגר הרב-תחומי הישראלי של מרצים, מנחי סדנאות ויועצים.

מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור

מרצה

MORE-INFO

אודותינו

פרופיל U הינו מאגר רב-תחומי המציע מנוע חיפוש של מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור. שאיפתינו היא הנגשת הידע למבקרים ויצירת מאגר פרסומי זול עבור ספקי השרותים.

שמרו על קשר:

 

צרו קשר

מרצים? מנחי סדנאות? יועצים?

במידה שתרצו שנחזור אליכם עם פרטים באשר לתהליך ההרשמה או קבלת אינפורמציה נוספת על האתר - השאירו את פרטיכם וניצור עמכם קשר בתוך כ- 24 שעות.

לחצו כאן ליצירת קשר