טיפים למרצים לעמידה מול קהל - חלק א

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 דירוג 0.00 (0 הצבעות)
ארנסט המינגווי, סופר ועיתונאי אמריקאי מפורסם ("הזקן והים"), אמר: "הטיוטה הראשונה של כל דבר היא חרא". כאשר מרצים מתחילים לבנות הרצאה, צריך לקחת בחשבון שזו משימה שלא תמיד פשוטה עבור כל אחד. בטח כאשר מתחילים בבנייה של הרצאה מעניינת, סוחפת ועוצמתית.

אין מה לעשות, כאשר בונים הרצה מאפס, יש לקחת בחשבון הצלחות וכשלונות כאחד. זה קורה וזה בסדר גמור. יחד עם זאת, יש כמה כללים קריטיים עליהם חשוב מאד להקפיד. שלבים אלו, או יותר מדוייק, שאלות אלו יהוו את היסוד לכל הרצאה.

·         מהו המסר שאיתו תרצו שהקהל שלכם יצא מההרצאה?

לא משנה באיזה נושא אתם מעוניינים להרצות. המסר הוא הפואנטה. אם יש לכם הרצאה שעוסקת בפסיכולוגיה של צרכנים, אזי המסר יכול להיות: כל מוצר יכול למכור כאשר דואגים לשכנע את הצרכן שהוא זקוק לו; אם יש לכם הרצאה על מודל חדש בעולם היוגה, אזי המסר יכול להיות: אם תפעלו לפי שלבי המודל – תהיו רגועים יותר. ככך או כך, דאגו לבסס את המסר שהייתם מעוניינים להעביר לקהל שלכם. מסר זה חייב להיות ברור, חד משמעי וצריך לעבור כחוט השני לאורך כל ההרצאה.

·         מה תרצו שהקהל יעשה בשנייה אחרי שהם יוצאים מההרצאה?

ספקו כלי, הציעו פעולה פרקטית או כל דבר אחר שניתן באמת ליישם אותו בשנייה אחרי שיוצאים מההרצאה. יש לכך כמה סיבות. האחת, היא שברגע שקל לבצע את הפעולה שהצעתם לקהל – קל גם יותר לזכור אתכם. השנייה, ברגע שהפעולה הזו תורמת לקהל, היא מהדהדת בראש ויוצרת תחושה של הוקרה והערכה כלפי המרצה. דווקא בגלל שהרצאה נתפסת לעיתים דבר מופשט ותיאורטי, עשו מאמץ וגבשו פעולה פרקטית, קלה לביצוע, שלא מצריכה עזרים נלווים או רכישה של פריט נוסף.

טיפים למרצים

Photo credit: liverpoolhls / Foter / Creative Commons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)



·         מי הקהל?

גם אם את אותה הרצאה העברתם כבר עשרות או מאות פעמים – כל פעם חשוב מאד לעשות שיעורי בית על הקהל. ההכנה המוקדמת הזו, עשויה לעזור לכם להתאים ולתפור את ההרצאה ותכניה למידותיו של הקהל. מאיזה רקע הוא מגיע? האם יש לו מכנה משותף רחב? האם מדובר בקבוצה של אנשים שנפגשת לעיתים קרובות? או כל פרט נוסף שיסייע לכם לגבש תמונה כללי אודותיו. נסו לשוות בעיני רוחכם את אותו אדם ממוצע, המייצג את שאר חבריו שיושבים עימו בקהל. 

·         מהי מידת הידע של הקהל ומהי הגישה שלו ביחס לנושא?

יש הבדל של שמיים וארץ בין קהל שמכיר את הנושא ההרצאה מקרוב לבין קהל שלא מכיר את נושא ההרצאה כלל. קהל שמכיר וחווה מידי יום את נושא ההרצאה הוא הרבה יותר ביקורתי וחד. תחשבו על מרצה תיאורטי שמעביר הרצאה על מכירות בפני אנשי שיווק. כמות הביקורת תהיה אינסופית. דאגו להתאים את רמת ההרצאה לפי רמת הידע של הקהל על אותו נושא.

כמו-כן, גישת הקהל לנושא ההרצאה היא גם חשובה. נסו לחשוב כיצד היה מגיב קהל צמחוני בהרצאה על המבורגר חדש שיצא לשוק... סביר להניח שלא משהו... הגישה של הקהל היא מרכיב מאד חשוב בשל העובדה שהיא מכתיבה את הניואנסים הרטוריים של המרצה לגבי האופן בו הוא מעביר את הרצאתו. לדוגמה: באילו דוגמאות לעסוק במהלך ההרצאה ומאילו דוגמאות מוטב להימנע.

·         ממה לקהל שלכם איכפת?

זו אולי השאלה החשובה ביותר – ממה לקהל שלכם איכפת? מה הביא אותו להרצאתכם? מדוע הוא מעוניין לשמוע על הנושא שלכם? הטיפ האחרון הוא משמעותי ביותר כי הוא עוזר לכם בתחילת ההרצאה לחשוב מה היא נקודת ההשקה בין עולם המאזינים לעולמו של המרצה. הרבה פעמים בהרצאות, מרצים אוהבים להתייחס לנושא שקרה היום בבוקר, משהו מהחדשות, שסביר שלכל היושבים בהרצאה יש דעה כלשהי כלפיו. לא מומלץ לשלב את העמדה הפוליטית שלכם כאשר מדובר בסוגיה מורכבת, אם כי נכון להציג את הנושא הנידון כסוגיה שמובאת בפני הקהל להחלטתו; ובתוך כך לשלב את נושא ההרצאה שלכם. זו, כמובן, דרך אחת בלבד, ואפשר להעלות עוד רעיונות ודרכים נוספות שיסייעו לכם להבין מהי נקודת החיבור שלכם עם הקהל אשר דרכה תוכלו לשלב את נושא ההרצאה. אין ספק שאם יש ברשותכם הרבה זמן פנוי לפני ההרצאה, נסו לקחת כמה שעות כשבוע לפני ההרצאה ולעשות שיעורי בית על הקהל אותו אתם הולכים לפגוש.

 
מרצים יקרים, בהצלחה ! 

 

טיפים לעמידה מול קהל - חלק ב' 


מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור

מרצה

MORE-INFO

אודותינו

פרופיל U הינו מאגר רב-תחומי המציע מנוע חיפוש מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור. שאיפתינו היא הנגשת הידע למבקרים ויצירת מאגר פרסומי זול עבור ספקי השרותים.

שאלות נפוצות

הרצאות מעניינות לעובדים

בקרו בעמוד הפייסבוק שלנו:

צרו קשר

מרצים? מנחי סדנאות? יועצים?

במידה שתרצו שנחזור אליכם עם פרטים באשר לתהליך ההרשמה או קבלת אינפורמציה נוספת על האתר - השאירו את פרטיכם וניצור עמכם קשר בתוך כ- 24 שעות.

לחצו כאן ליצירת קשר