לצפות לבלתי צפוי ! כלים למרצים, מנחי סדנאות ונואמים

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 דירוג 0.00 (0 הצבעות)
עופר לנגר, מרצה לתורת השכנוע

כחלק מעבודתי כמרצה בנושאי תורת השכנוע, שפת גוף ועמידה בפני קהל, לא אחת אני שומע שאלות של מרצים מתחילים כגון: כיצד ניתן לאלתר בהרצאה ? או מה קורה כאשר הגעתי מוכן להרצאה אך הקהל היה מגוון ? או כיצד מרצים יכולים להיערך אל ה'לא צפוי' ? מאמר זה נכתב עבור מרצים ומנחי סדנאות שמחפשים דרך מקורית להתמודד עם מצבים לא צפויים בהרצאות.

אחד המרצים שהכרתי בעבר אמר לי "אני דובר 7 שפות". בפליאה שאלתי אותו: "מה כוונתך?" אז הוא השיב בפשטות: "אני משתנה כל פעם עבר קהל יעד שונה. אני יודע לדבר כל שפה שהקהלים השונים שלי דוברים." אחת ההרצאות הזכורות לי היטב, שהיוותה בעברי אבן דרך ששינתה את אופן הרצאותיי, הייתה בפני קבוצה מדהימה של אנשים, שהיו דוברי סלנג ייחודי. באותו יום כשהגעתי לאותה הרצאה – מוכן וערוך כתמיד – בשניות הראשונות הבנתי שההרצאה חייבת להשתנות בין רגע; הבנתי שאותה קבוצה מיוחדת ומעניינת של אנשים דוברים בסלנג ייחודי להם, וראיתי שעליי לשנות את המשלב הלשוני שלי מיד, אחרת אני אאבד את הקהל. החלטתי להפוך את ההרצאה המעניינת שהכנתי למשהו הרבה יותר קליל ולהפוך את התוכן ליותר גמיש. החיבור שהיה לי עם הקהל התחזק, ושמתי לב שאנשים מתחילים יותר לשאול שאלות, יותר להשתתף וזו הפכה להיות עבורי ועבור כל המשתתפים חוויה מדהימה. מכאן עולה השאלה: אילו כלים יכולים לסייע לנו להתמודד עם מצבים מפתיעים במהלך הרצאה, סדנה או השתלמות ?

מרצים

Xbxg32000, 5th Floor Lecture Hall, May 18, 2009 via Wikipedia, Creative Commons Attribution

1. קהל – כפי שעולה מהסיפור שסיפרתי, אולי הדבר הראשון החשוב ביותר הוא קריאת הקהל. קריאת הקהל היא יכולת מדהימה להבין את האנשים היושבים מולכם. אם הקהל מגוון אז יהיה נכון לפנות למכנה המשותף המובהק ביותר שמאחד אותם. בדוגמה שלי, ההבחנה כי יש לקהל שיושב מולי שפה משותפת, שהיא קלילה יותר ופחות פורמאלית. קריאת הקהל היא היכולת להבחין בסגנון דיבור מסוים, נושאים של שיחות טרם תחילת ההרצאה וכדומה. טיפ שימושי הוא פשוט לשוחח עם אחד האנשים שהגיע להרצאה ולהבין מכנים משותפים בינו לבין שאר המשתתפים וכדומה.

2. מועד – הזמן שבו אתם מופיעים: חג, אירוע, נושאים חדשותיים באותו יום, הסיבה שמפאתה הוזמנתם, ההקשר. למעשה המועד הוא נושא שאתם יכולים להשתמש בו גם כאחד ממשפטי הפתיחה בהרצאה. ציון ההקשר במהלך ההרצאה גם שימושי כי הוא הופך את נושא ההרצאה שלכם לרלוונטי. אחד המרצים שהכרתי נהג בכל הרצאה למצוא נושא חדשותי ולחבר אותו לנושא השיעור או ההרצאה שהוא העביר. המועד הוא מימד קריטי כאשר אנו רוצים להימנע או להיערך להתמודדות עם מצבים בלתי צפויים.

3. חלל – לא, לא, לא התכוונתי לחלל החיצון (למי שדאג לרגע). כאן הכוונה למקום או לאולם שבוא אתם מופיעים. חלל החדר יכול לספר רבות אודות האירוע שבו אתם מופיעים. למשל, אולמות המשמשים להרצאות עבור קהלים קבועים מציגים תמונות או סיסמאות או סלוגנים שיכולים לסייע לכם רבות בהתמודדות עם מצבים בלתי צפויים. מידע זה על הקהל עשוי לספק לכם מספר תובנות בהם תוכלו להשתמש במהלך ההרצאה ולהפוך את ההרצאה להרבה יותר רלוונטית. מעבר לכך, אולמות מעוצבים על מנת לייצר תחושות מסוימות. על אף שהמילה "חלל" מופיעה כסעיף בודד במאמר זה, מדובר בתחום ידע עשיר שנקרא "מחקרי חלל". למשל, שאלתם את עצמכם פעם מדוע ברוב בתי הספר והמכללות הדלתות ממוקמות בתחילת הכיתה בעוד שבאוניברסיטאות הדלתות ממוקמות בסוף החדר? הסיבה היא מעניינת מאד: מיקום הדלת משפיע על מידת השליטה שיש בבעלותו של המרצה או המורה. דלת בבית ספר קרובה למורה על מנת לייצר תחושה בקרב תלמידים שעל מנת לצאת החוצה הם יהיו חייבים לעבור דרך עיניו של המורה (מה שיגרום להם לוותר על התענוג בחלק מהמקרים); לעומת זאת, הדלת רחוקה מן המרצה במכללות על מנת לייצר את התחושה שהתלמיד אחראי ובוגר מספיק באשר לגורלו: באם ירצה לצאת, שיעשה זאת ללא הפרעה לשאר הכיתה ויישא באחריות.

4. סדר – כאן הכוונה למיקום שלכם בסדר הדוברים. אם ההרצאה שלכם היא חלק מפאנל של מרצים – דבר שקורה רבות בהרצאות אינסטנט של 30 דקות – תוכלו להשתמש במשפטים שאמר הדובר שקדם לכם תוך כדי ההרצאה שלכם וכך להפוך את ההרצאה ליותר רלוונטית וגם לכזו שנתמכת באילנות גבוהים. מעבר לכך, כאשר אתם יודעים בין מי למי אתם אמורים לשאת את דבריכם, עם קצת עזרה מידידו הטוב ביותר של האדם (Google), תוכלו לקבל הרבה מאד מידע על אותם דוברים. כך תוכלו להשתמש באותם דוברים על מנת לחזק את טענותיכם: "אני רוצה להתחבר לרעיון החשוב בספר האחרון של...."המטרה כאן היא לא רק להתמודד עם הבלתי צפוי, אלא להשתמש במצבים אלו על מנת למנף אתכם כאנשים מומחים בתחומכם. אין ספק שהדברים שיקרו בהרצאה או בסדנה הינם בלתי צפויים, אך עם היערכות נכונה תוכלו לצאת ממצבים אלו בנקל.

 

אלו היו מספר כלים שמטרתם היא לצאת ממצבים בלתי צפויים באמצעות עקרונות-על שרלוונטיים כמעט בכל סיטואציה של עמידה בפני קהל. במאמר זה ניסיתי לשפוך מעט אור על נושא משמעותי שעשוי לקרות לכל מרצה, נואם ומנחה סדנה בכל שלב בקריירה המקצועית שלו. מקווה שתמצאו את הדרך הנכונה להוביל את קהליכם בעצמה, תבונה ובכריזמה סוחפת !

 

עופר לנגר, מרצה במרכזי פיתוח סגלי הוראה בנושאי עמיד מול קהל, רטוריקה ושפת גוף.

 

פרופיל-יו. מאגר לחיפוש מרצים, מנחי סדנאות ויועצים

 

מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור

מרצה

 

MORE-INFO

אודותינו

פרופיל U הינו מאגר רב-תחומי המציע מנוע חיפוש מרצים, מנחי סדנאות, מאמנים, יועצים ואנשי בידור. שאיפתינו היא הנגשת הידע למבקרים ויצירת מאגר פרסומי זול עבור ספקי השרותים.

שאלות נפוצות

הרצאות מעניינות לעובדים

בקרו בעמוד הפייסבוק שלנו:

צרו קשר

מרצים? מנחי סדנאות? יועצים?

במידה שתרצו שנחזור אליכם עם פרטים באשר לתהליך ההרשמה או קבלת אינפורמציה נוספת על האתר - השאירו את פרטיכם וניצור עמכם קשר בתוך כ- 24 שעות.

לחצו כאן ליצירת קשר